• قدم اول در درمان دیابت بارداری، تغییر روش تغذیه ای و کمک به کنترل قندخون درمحدوده ی نرمال از طریق رعایت رژیم غذایی سالم است. اکثر زنان باردار با کنترل صحیح و خوب قند خون، نوزاد سالم و بدون هیچگونه عارضه ای را به دنیا می آورند. آموزش، اصلی ترین موضوع در کمک به زنان باردار دیابتی است. این آموزش باید از منبع یا فرد معتبر به دست آید. برای مثال زنان باردار دیابتی می توانند در کلاس های دیابت بارداری موسسه گابریک که به صورت ماهانه برگزار می شود، شرکت کنند و یا به متخصص تغذیه با تجربه در این زمینه مراجعه نمایند. از پذیرش و قبول توصیه های افراد در سطح جامعه در مورد درمان دیابت و دیابت بارداری اکیدا خودداری شود. مصرف داروهای گیاهی و انواع دمنوش ها بدون اجازه پزشک ممنوع می باشد.

  • به زنان بارداری که دچار دیابت بارداری شده اند توصیه می شود جدولی مشابه جدول زیر را تهیه کرده، روزانه حداقل قند خون خود را در یکی از زمان های ذکر شده در آن چک نمایند و ثبت کنند. برای مثال شنبه قند خون ناشتا، یکشنبه قند دو ساعته بعد از صبحانه، دوشنبه قند دوساعته بعد از نهار و … چک شود. در صورتی که قند خون ناشتا کمتر از 95 میلی گرم بر دسی لیتر و قند دوساعت بعد غذا کمتر از 120 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، وضع شما قابل قبول است در غیر اینصورت بهتر است جهت تنظیم دوز داروهای خود، جدول را برای پزشک ارسال نمایید و نتیجه را از تیم درمان پیگیری نمایید.

برای دریافت فایل pdf جدول فوق کلیک نمایید

  • قند دو ساعته از زمان خوردن اولین لقمه غذا محاسبه می شود.
  • جهت چک کردن قند خون در منزل باید از دستگاه های دقیق و مطمئن استفاده کرد. هم چنین برای اطمینان از انجام درست تست قند خون بهتر است با تیم درمانی یا شرکت پشتیبان دستگاه مشورت شود.
  • زنان باردار دیابتی بهتر است از مصرف خرما، انجیر و توت خشک، قند، شکر، و شیرینی بازاری اجتناب نمایند. توصیه می شود مصرف کربوهیدرات ها مثل نان، سیب زمینی، برنج، ماکارونی 10% کاهش یابد. در صورت تمایل می توان از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام استفاده نمود. مصرف گوشت قرمز و سفید منعی ندارد.
  • مصرف میوه جات و سبزیجات در این دوران توصیه می شود. مصرف خیار سبز به دلیل نداشتن قند در هر میزانی مجاز است اما مصرف سایر میوه ها و حتی میوه های ترش مانند گوجه سبز و زغال اخته به دلیل دارا بودن قند، در حد زیاد مجاز نیست. زنان باردار دیابتی می توانند به عنوان میان وعده 3 بار در روز و هر بار به اندازه یک واحد میوه مصرف نمایند. یک واحد میوه تقریبا به اندازه یک مشت بسته از میوه می باشد. از میوه های کنسرو شده در شربت استفاده نکنید زیرا حاوی مقادیر زیادی قند می باشند.
  • بهتر است زمان خوردن وعده‌های غذایی، و نیز مقدار غذایی که در هر وعده خورده می شود، ثابت باشد. اگر چیزهایی که در شبانه روز می‌خورید همیشه به شکل یکنواختی در طول روز پخش شود، قند خونتان ثبات بیشتری خواهد داشت.
  • زنان باردار بسته به آمادگی قبل از بارداری و میزان تحمل ورزش در دوران بارداری، با هماهنگی با پزشک معالج زنان خود لازم است به صورت منظم و یکنواخت به انجام فعالیت های ورزشی بپردازند. برای مثال اگر خانم بارداری روزانه به مدت یکساعت ورزش می کند، بهتر است این ورزش به طور منظم و با میزان و شدت ثابتی در زمان معینی از هر روز انجام شود. چنانچه خانم باردار در حین انجام فعالیت های ورزشی، متوجه کم شدن حرکت بچه در شکم شود، بهتر است شدت ورزش را کاهش دهد.
  • با رعایت کلیه موارد ذکر شده می توان این دوران را با سلامت طی نمود. چنانچه به هر دلیلی خانم باردار دیابتی نتواند برخی از موارد فوق را رعایت کند، بهتر است انجام آن ناپرهیزی هم به طور منظم و ثابت باشد. برای مثال اگر خانم باردار دیابتی میل به خوردن شیرینی دارد، توصیه می شود جهت جلوگیری از بروز نوسانات قند خون، مثلا روزانه یک عدد شیرینی بعد از غذا (در یک وعده ثابت غذایی) میل کند.