Osteoporosis

چگونه بايد از استخوانهاي خود محافظت كنيد؟ نکات اولیه در پیشگیری و درمان ” پوکی استخوان”​

با گذشت سن و تغییرات هورمونی در بدن  استخوانها مستعد شكستگي ميشوند از هر سه خانم بالای پنجاه سال یک نفر واز هر پنج آقا بعد از سن پنجاه سالگی یک نفر در طول زندگی دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود و در صورت بروز یکبار شکستگی شانس شکستگی بعدی در ناحیه کمر  پنج   برابر و درناحیه لگن سه برابر خواهد بود.

بنابراین علاوه براینکه باید از دوران کودكی با تغذیه مناسب ، تحرک کافی و درمان به موقع بیماریهای موثر بر  سلامت استخوان،  به استخوانهای خود توجه کنید. خانمها بعد از سن یائسگی و آقایان بعد از 50 سالگی باید توجه ویژه ای به این مقوله داشته باشند .

همه افراد بعد از سن 65 سالگی لازم است از لحاظ پوکی استخوان مورد   غربالگری قرارگیرند و البته در سنین پائین تر نیز در صورتیکه بیماریهای خاص از جمله بیماریهای روماتیسمی ومصرف داروهایی چون کورتیکواستروئیدها ویا اصطلاحا” کورتون وجود دارد،  لازم است این غربالگری صورت گیرد و در صورتیکه درتست تراکم استخوان ، پوکی استخوان مشهود باشد علاوه بر روشهای غیر دارویی و مصرف مکمل،  نیازمند  درمانهای خاص پوکی استخوان  نيزخواهید بود.

بهترین روش برای غربالگری پوکی استخوان،  انجام تست تراکم استخوان به روش DXA است . اگر تراکم استخوان کاهش داشته باشد ولی هنوز در مرحله پوکی نباشید،  تصمیم گیری براساس مواردی چون سن ، وزن ، مصرف سیگار ، الکل ، مصرف داروها ، وجود بیماری آرتریت روماتوئید و سابقه شکستگی درخودتان و والدین خواهد بود و پزشک معالج شما با محاسبه احتمال خطرشکستگی در 10 سال آینده    برای شما
تصمیم گیری خواهد کرد .

اگر پوکی استخوان داشته باشيد هم حتما” نیاز به درمان دارویی وجود دارد . آنچه که اهمیت زیادی دارد، تداوم در مصرف داروهای تجویز شده است . از آنجا که پوکی استخوان تا قبل از بروز شکستگی علامتی ندارد ، شاید شما نیاز به ادامه درمان را در خود احساس نکنید ولی باید توجه کنید که دریافت یک نسخه در درمان این بیماری هیچ تاثیری در بهبودی شما نخواهد داشت و جلوگیری از شکستگی فقط در صورت ادامه درمان  طي مدت مناسب مقدور خواهد بود.

در صورتیکه دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان شدید،  درمان دارویی پوکی استخوان برای شما ضروری است  درمان جراحی براي شكستگي  پايان درمان شما نیست چون اگر درمان دارویی برای شما شروع نشود مجدد دچار شکستگی خواهید شد.به یاد  داشته باشید که نیمی از موارد شکستگی مهره ها بدون علامت است وطی انجام رادیولوژی کمر یابررسی تکمیلی در حین انجام تراکم استخوان مشخص خواهد شد .

تفسیر تست تراکم استخوان نیاز به پزشک متبحر در این زمینه دارد .قطعا مشخصات دستگاه شامل برند دستگاه،به روزبودن دستگاه ،دقت و توانایی کارشناس انجام دهنده تست سنجش تراکم و نظارت پزشک مسئول بر نحوه انجام تست در نتیجه سنجش تراکم شما موثر میباشد.

کلیسم و ویتامین دی،  مکملهای ضروری برای پیشگیری از پوکی استخوان بوده وحتی در پیشگیری از بروز شکستگی  هم موثر هستند . بهترین روش برای تامین کلسیم مورد نیاز،  مصرف لبنیات کم چرب است و سعی کنید مصرف مکمل دارویی كلسيم را  به حداقل برسانید به  خصوص اگر مبتلا به سنگ  کلیه یا بیماری قلبی – عروقی هستید. مواد غذایی وآفتاب برای تامین ویتامین دی شما کافی نیست و براساس آزمايش ویتامین دی خون باید مصرف ویتامین دی شما تحت نظر پزشک آشنا به بیماریهای متابولیک استخوان تنظیم شود. به خاطر داشته باشید که مصرف بی رویه ویتامین دی نیز برای سلامتی شما مضر خواهد بود.

توجه به تغذیه مناسب و مصرف پروتئین همراه با فعالیت فیزیکی مناسب شامل پیاده روی ، ورزشهای هوازی و ورزشهای قدرتی که منجر به تقویت قدرت عضلات می شود نیز در کاهش خطر روند شکستگی نقش به سزایی دارد. عضلات ضعیف وکاهش توده عضله که در اصلاح علمی سارکوپنی نامیده میشود ، در سالهای اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته است و نقش مهمی در افزایش خطر شکستگی دارد.

برای آشنایی با ورزشهای مناسب جهت افرایش قدرت عضلات و حفظ بهتر تعادل و در نتیجه کاهش خطر شکستگی انجام تمرینات ورزشی ازسایت www.laterlifetraining.co.uk پیشنهاد میشود.